Määrittelevätkö somejätit jatkossa, mikä on poliittista ja mikä ei?

Mitä tapahtui?

Meta on ilmoittanut rajoittavansa Instagram- ja Threads-käyttäjille näytettävää poliittista sisältöä. Jatkossa poliittista sisältöä voi nähdä vain seuraamiltaan käyttäjiltä eikä algoritmi tule enää suosittelemaan käyttäjille “poliittiseksi tulkittavia” julkaisuja. Meta perustelee muutoksen käyttäjäkokemuksen “miellyttävyydellä”. Sama muutos tulee myös Facebookiin tulevaisuudessa. Instagramissa ja Threadsissa muutokset tulevat voimaan seuraavan päivityksen myötä.

Useat vaikuttajat ovat jo puhuneet muutosta vastaan, sillä se voi vaikuttaa suoraan heidän toimeentulonsa. Mikäli vaikuttaja julkaisee sisältöä, jonka algoritmi luokittelee poliittiseksi, hänen näkyvyytensä voi romahtaa kertaheitolla.

Miksi tämä puhututti?

Sosiaalisen median algoritmeista on puhuttu jo aiemminkin kuplien muodostajina. Uusi muutos voi osittain vahvistaa kuplautumista, sillä poliittista sisältöä näkee enää jo valmiiksi seuraamiltaan tileiltä. Tällä kertaa kyse on kuitenkin myös jo jostain suuremmasta – kyse on siitä, kenellä (tai millä) on oikeus määritellä ‘poliittinen’. 


Toistaiseksi Meta ei ole julkistanut perusteita sisällön poliittiseksi leimaamiselle ja on hyvin todennäköistä, ettei se tulekaan avaamaan perusteita sen tarkemmin, sillä algoritmien toimintalogiikkoja pidetään usein liikesalaisuuksina. Läpinäkymättyyden lisäksi algoritmit eivät myöskään ole ikinä täysin neutraaleja. Ne ovat loppujen lopuksi ihmisten luomia – ihmisten, joilla on aina omat mielipiteensä ja poliittiset näkemyksensä.

Mitä tästä opimme?

Jatkossa sisällöntuottajien ja myös sosiaalisessa mediassa toimivien yritysten kannattaa tarkistaa Instagramin Tilin tila -osiosta, ovatko omat julkaisut linjassa Metan “poliittisen” käsityksen kanssa. Käyttäjät voivat sallia poliittisen sisällön nousemisen omaan syötteeseen myös jatkossa Instagramin asetuksista. Valitse ensin ‘ehdotettu sisältö’ ja sieltä voit valita poliittisen sisällön näytettäväksi kuten ennen uudistusta. 


Laajemmalla tasolla Metan uudistus viestii suuremmasta kehityskulusta, jossa sosiaalisen median alustajäteille keskittyy yhä enemmän yhteiskunnallista valtaa. TikTokista on jo tullut nuorten (13–18-vuotiaiden) tärkein uutiskanava – myös Metan omistama Instagram on kärkiviisikossa. Jos politiikkaan ja yhteiskuntaan liittyvät uutiset jäävät näissä kanavissa algoritmien jalkoihin, voimme olla tilanteessa, jossa nuoret eivät enää ole tietoisia oman yhteiskuntansa tilasta.

Tämän analyysin on kirjoittanut asiantuntijamme

Nea Nygren

Tarvitsetko asiantuntija-apua viestintään?